Höstlov

Efter ca två månadet i Vara är det äntligen dags för första lovet. Har hittills varit hemma i tre och en halv dag och har hunnit med att träffa lite kompisar och träna hockey. Saknar dock alla nere i Vara litegrann även om det var bra att komma bort ett tag. Man var lite slutkörd efter sista veckan.

Imorrn blir det träning igen och eventuellt skridskoåkning med systrar under dagen. Det kommer hursomhelst bli asnice :) På onsdag spelar A-laget mot Sundsvall så då ska jag se en av de få matcher jag kommer kunna se den här veckan. Det är väl det enda som är bokat.

Sändningsdag

Onsdagen är här och för alla oss radioelever på Vara folkhögsola innebär det sändningsdag. Under hela dagen kretsar all kring kvällens sändning då alla rusar omkring på olika håll och försöker få allt klart. Kvällens tema är Av jord är du kommen och med den menar vi inte döden utan lantbruk.

Jag har träffat en bonde som tillsammans med fem andra bönder driver sina gårdar som ett aktiebolag. Just nu sitter jag bara och väntar på att tiden ska gå så jag kan ringa honom igen för att komplettera lite.

Ikväll kl 18 är det dags. 87,8 är frekvensen

Radiosporten here I come

Denna vecka var det alltså dags för egna sändningar där vi får välja ämne, producera material och sända själva. Jag och Mikael hoppade direkt på idén att göra sportprogram och denna vecka med fokus på Allsvenskan. Nästa steg var att bestämma varifrån vi skulle få inslagen. Svaret var inte svårt Göteborg såklart och med Göteborg menar jag självklart IFK Göteborg som i allra högsta grad är inblandade i toppstriden i Allsvenskan. Vi visste att det var långsökt att dom skulle ge oss en intervju men vi ville iallafall testa. Vilket var ett mycket bra beslut. Dom var mycket tillmötesgående och vi fick välja precis vilka vi ville att intervjua. Det valet inte heller svårt, återkommande Niklas Alexandersson, skyttekungen Tobias Hysén och tränarna Stefan Rehn och Jonas Olsson. Efter intervjuerna var det bara skynda sig tillbaka till Vara för att hinna redigera allt innan sändningen ikväll.

Imorse blev vi klara med allt material och sändningsupplägget är klart så nu är det bara att vänta tills klockan blir 19.00

Alltså klockan 19:00 ikväll på 87,8 kan ni i Varaområdet höra Sulan och Gurkans fotbollsprogram

Första riktiga sändningen på 87,8

Klockan 18.00 idag gick Radio Varan ut med årets första långsändning. Kvällens tema är Ungdomars Vardag i Vara och där blandas olika ämnen med nyheter. Mitt uppdrag för kvällen var nyhetsuppläsare och i skrivande stund har jag hunnit med en av två nyhetsuppläsningar. Det är inte så lätt som man tror att läsa nyheter utan man måste låta påläst utan att det ska låta som man läser, inte helt enkelt.

Klockan 20.30 är det dags för mig igen.

För mycket tid

Måndag igen och tillbaka till arbetet. Gjorde min intervju i fredags, glömde dock miljöljud så jag fick cykla tillbaka i regnet i lördags och fixa det. Intervjun blev helt okej, fick några konstiga ljud tack vare att jag glömde hörlurarna så det blev rundgång, men det gick att lösa. Har tillbringat förmiddagen med att redigera och lägga ihop allt men som vanligt är det för mycket tid för jag är klar två dagar för tidigt igen. Så nu sitter jag bara och försöker få tiden att gå.

I helgen hände det inte mycket. Jag tillbringade mesta delen av tiden på mitt rum med FIFA10 och NHL09 jag kollade även lite på tv.

Ska gå och hämta tvätten nu så vi hörs senare

RSS 2.0